Helsinki 19.5.2013

Lehdistötiedote pdf-muodossa

TYÖTERVEYSLAITOS VAIKEUTTAA SISÄILMASAIRAIDEN HOITOA

Homepakolaiset ry on huolissaan TTL:n toimista liittyen sisäilmaongelmiin, jotka ovat räjähtämässä käsiin Suomessa. TTL pyrkii torjumaan sisäilman aiheuttamia terveyshaittoja kouluttamalla lääkäreitä vanhentuneeseen ja psykologisoivaan tutkimukseen nojaten.

Psykosomaattisia oireita ovat TTL:n mukaan mm. rytmihäiriöt, hapenpuute, lihasnykinät ja pahoinvointi. Kaikki nämä oireet on monissa uusissa tutkimuksissa yhdistetty sisäilmassa esiintyviin kemikaaleihin tai mikrobitoksiineihin. TTL ohittaa järjestelmällisesti tuoreet tutkimuslöydökset, mistä kertoo mm. se, että heidän Tarkastusvaliokunnalle syksyllä 2012 tuottamassaan raportista puuttuvat kaikki asialliset terveystutkimukset viimeisen 15 vuoden ajalta. TTL myös vetoaa uudessa koulutusmateriaalissaan vuodelta 1996 peräisin olevaan lähteeseen väittäessään, ettei oireille ole fyysisiä perusteita.

Kansainväliset tutkimukset osoittavat altistumisen sisäilman erityyppisille ongelmille johtavan pelkän astman sijaan kokonaisvaltaisiin oireisiin ja sairauksiin. Tutkittuja sairauksia ovat mm. kehityshäiriöt (muovimattojen ftalaateista), munuaisvauriot (mikrobitoksiinit), neurologiset häiriöt (mikrobitoksiinit, rakennuskemikaalit) ja liuotinaivosairaus (liuottimet märistä materiaaleista).

On huomionarvoista, että TTL kehottaa vähentämään "välttämiskäyttäytymistä". Kaikki varteenotettavat kansainväliset tutkimukset toteavat altistuksen välttämisen olevan tärkein sairauden pahenemista estävä toimenpide. TTL kouluttaa lääkäreitä estämään "aivo-reaktiot", toisin sanoen kehottamaan potilaita lopettamaan oireiden kuvittelun. Jos sairastumiset ovat kuviteltuja, niin miksi meillä on esimerkiksi kemikaalilainsäädäntö ja homekorjauksia?

Tällaiset suositukset voivat olla erittäin vaarallisia, sillä altistumisen jatkumisen tiedetään usein johtavan oireiden kroonistumiseen. Moni vakava sairastuminen olisi vältetty, jos ihmisillä olisi ollut ajoissa tietoa. Psykologisoimalla sairastumiset lykkäämme kaikkien terveyttä edistävien päätösten tekoa.

Esimerkki TTL:n koulutusmateriaalista vuodelta 2013, lääkäri Markku Sainion esitys uusista ympäristösairauksista, löytyy täältä: http://www.sths.fi/pdf/STHSpaivat%202013/Sainio.pdf

Yhteystiedot: homepakolaiset(at)homepakolaiset.fi
Lisää aiheesta: www.homepakolaiset.fi