Helsinki 25.3.2014

SISÄILMASAIRAILLE UUSIA RATKAISUJA TYÖELÄMÄÄN JA OPISKELUIHIN INNOVATIIVISELLA PROJEKTILLA

Homepakolaiset ry on aloittanut maaliskuun 2014 alussa kolmevuotisen projektin, jossa tuotetaan käytännön ratkaisuja sisäilmasta sairastuneiden työssäkäynnin ja opiskeluiden järjestämiseen.

Vaikka moni sisäilmasairas elää sairautensa vuoksi tilanteessa, jossa normaali työssäkäynti- ja opiskelu ei onnistu, voidaan luovilla ratkaisuilla kuitenkin mahdollistaa työ- ja opiskeluelämässä pysyminen.

”Esimerkiksi pahasti herkistyneiden peruskoululaisten oppivelvollisuuden järjestäminen on etäopiskeluympäristöjä hyödyntäen helppoa, jos sekä koulu, kunta, vanhemmat että etäopiskeluhankkeet saadaan toimimaan yhteisvoimin”, kertoo projektipäällikkö Katja Pulkkinen.

Projektilla on kaksi puolipäiväistä työntekijää. Projekti toimii laajemman verkoston voimin yhteistyössä eri viranomais- ja asiantuntijatahojen kanssa ja hyödyntää aktiivisesti myös sisäilmasairaiden kokemuksia, ideoita ja ratkaisuehdotuksia. Projektia rahoittaa Raha-automaattiyhdistys.

Toimivista järjestelyistä on lukuisia esimerkkejä tilanteissa, joissa niiden kehittelyyn on löytynyt tahtoa, energiaa ja luovuutta. Nämä eivät kuitenkaan vielä ole vakiintuneita käytänteitä. Projektin tarkoitus on tuoda positiiviset esimerkit yleiseksi tavaksi toimia.

”Nykyiset tietotekniikkaratkaisut mahdollistavat esimerkiksi toimistotyötä tekeville sisäilmasairaille hyvät etätyömahdollisuudet. Tämä vaatii joustavia ratkaisuja niin työnantajalta kuin työntekijältäkin, mutta loppuviimein molemmat osapuolet hyötyvät”, toteaa projektin suunnittelija Anne Majaniemi.

Yhteystiedot:

Projektipäällikkö Katja Pulkkinen