Sisäilmaongelmien selvittäminen oppimisympäristöissä
Oireiden takana voi olla monia eri tekijöitä
Sisäilmaongelmat ovat usein monimutkaisia kokonaisuuksia, joiden selvittäminen on monesti hidas ja aikaa vievä prosessi. Yksiselitteisiä syy-seuraussuhteita ei aina löydy rakennuksen vaurioiden, löydösten ja käyttäjien voinnin välillä. Tästä syystä koululaisen ja opiskelijan terveydentilan tulee olla tarkkailun keskiössä.
Oireiden takana voi olla monia eri tekijöitä. Kosteus- ja homevauriot ovat vain yksi sisäilmaongelmien aiheuttaja. Esimerkiksi rakennus- ja sisustusmateriaaleista sekä pesuaineista vapautuvat VOC-yhdisteet voivat myös aiheuttaa oireita.
Sisäilmaongelmien selvittämiseksi on rakennuksissa tehtävä riittävän kattava kuntotutkimus. Oireilevien määrän selvittämiseksi on hyvä tehdä oirekyselyjä. Oirekyselyn tuloksia voidaan käyttää rakennuksen kuntotutkimusten kohdentamisen apuvälineenä.
Seuraavassa kuvataan sisäilmaongelmien virallinen selvittäminen, työnjako ja vastuukysymykset
Asiakkaan (esimiehen) tehtävänä on huolehtia tilojen käyttötarkoituksen mukaisesta käytöstä ja oikein mitoitetusta henkilömäärästä. Tilojen käyttäjällä on ilmoitusvelvollisuus, mikäli tiloissa huomataan normaalista poikkeavaa.
Rakennuksen kunnosta vastaa rakennuksen omistaja.
Terveydensuojeluviranomaisen tehtävä on arvioida, onko rakennuksessa terveyshaittaa aiheuttavaa olosuhdetta.
Kouluterveydenhuollon palveluihin sisältyvät muun muassa kouluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen sekä seuranta.
Sisäilmaongelmien selvittäminen – prosessin kulku
Periaatteet sisäilmaongelmien selvittämiselle määrittää mm. terveydensuojelulaki ja työturvallisuuslaki.
Jos koulussa tai oppilaitoksessa ilmenee terveyshaittaa:
→ ota yhteys rehtoriin tai oppilaitoksen johtoon sekä koulu- tai opiskelijaterveydenhuoltoon
→ koulun tai oppilaitoksen johtaja käynnistää selvitysprosessin ja toimii yhteistyössä terveydensuojeluviranomaisen kanssa.
Jos selvitysprosessi ei etene:
→ ota yhteys kunnan terveydensuojeluviranomaiseen.
Terveydensuojeluviranomainen tekee arvion tilanteesta ja tarvittavista tutkimuksista sekä vie tarvittaessa asian sisäilmatyöryhmään.
Haitan ilmetessä terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa rakennuksen omistajaa ryhtymään toimenpiteisiin ongelman poistamiseksi.
Jos ongelmatilanne ei ilmoituksista huolimatta selviä, tilanteesta voi tehdä kantelun aluehallintovirastoon.
Useissa kunnissa on moniammatillisia sisäilmaryhmiä, joiden tehtävä on toimia moniammatillisena ratkaisuelimenä. Ryhmän toiminta helpottaa tiedonkulkua ja nopeuttaa päätöksentekoa.
Myös kohdekohtaisia sisäilmaryhmiä voidaan perustaa. Esimerkiksi peruskoulussa sellaisessa voi olla mukana: rehtori, terveydensuojeluviranomainen, työsuojelupäällikkö/-valtuutettu, työterveyshuollon edustaja, kouluterveydenhuollon edustaja, kiinteistöhallinnan ja -huollon edustaja, työntekijöiden edustaja, oppilaiden vanhempien edustaja, ulkopuolinen asiantuntija.
Lue lisää sisäilmaongelmien selvittämisestä:
Hengitysliiton ohjeet: näin toimit, jos epäilet sisäilmaongelmaa
Aluehallintoviraston ohjeet sisäilmaongelmien käsittelyyn koulurakennuksessa.