Tilaratkaisut ja etäopetus
Ratkaisuja räätälöityihin oppimisjärjestelyihin
Sisäilmaongelmat voivat aiheuttaa joko väliaikaista tai pysyvämpää oireilua erilaisille sisäilman epäpuhtauksille. Joskus koulunkäynti ja opiskelu voi tämän vuoksi hankaloitua, ja tarvitaan erityistä tukea opintojen jatkamiseksi.
Jokainen sisäilmasta sairastunut reagoi yksilöllisesti, joten yhtä oikeaa ja kaikille sopivaa ratkaisua ei ole olemassa. Oireileva tai sairastunut voi kärsiä yhdetä tai useammasta sisäympäristön tekijästä, kuten homeesta, kemikaaleista tai hajusteista.
Oppimisjärjestelyt tulee miettiä yksilöllisesti käymällä läpi kunkin sairastuneen rajoitteet. Yksilölliset ratkaisut vaativat usein kärsivällisyyttä eri vaihtoehtojen kokeilua sekä ratkaisuhakauista vuoropuhelua kaikilta osapuolilta.
Sisäilmasta oireilevan tai sairastuneen terveyttä tukevat tilajärjestelyt saattavat ratketa pienellä muutoksella, joskus ne taas vaativat huomattaviakin järjestelyjä. Yksi tila- tai ratkaisumalli ei välttämättä sovi jokaiselle sisäilmasta sairastuneelle, vaikka se olisi toiminut yhden sairastuneen kohdalla. Ratkaisut räätälöidään tapauskohtaisesti jokaiseen tilanteeseen sopiviksi arvioiden seuraavat seikat:
- Missä määrin sisäilmasta sairastunut henkilö voi oleskella päiväkodilla, koululla tai oppilaitoksessa?
- Voiko ensiapuna tilanteeseen olla esimerkiksi erilliset ilmanpuhdistimet luokkatilaan ja tämän lisäksi runsas tuulettaminen?
- Mahdollistuuko koko luokan tuntien järjestäminen ulkona? Tätä tukee uusi opetussuunnitelma, jossa kannustetaan erilaisiin oppimisympäristöihin.
- Auttaako tilan vaihtaminen?
- Onko henkilön mahdollista osallistua osaan opetukseen koululla tai käydä suorittamassa kokeet ja tentit koululla?
- Voiko henkilö osallistua retkille ja ulkoliikuntaan tai käydä välitunneilla, vai onko opinnot suoritettava kokonaan etänä?
- Voiko koululainen tai opiskelija ottaa oppimateriaalia kotiin?
- Ovatko opettajan kotikäynnit mahdollisia vai aiheuttavatko kaikki koululta tuodut paperit, tavarat ja tekstiilit sairastumisen?
- Millaisia IT-laitteita ja teknisiä ratkaisuja koulunkäynnin tai opiskelun jatkamiseen voidaan soveltaa etä- ja verkko-opetuksessa?
Tilanne voi myös muuttua. Osalla terveydentila kohenee ajan kanssa, ja erilaisten ratkaisujen yhdistämistä kannattaa kokeilla avoimin mielin.
Ratkaisuja soveltuvien tilojen järjestämiseen
Sisäilmasairastuneelle soveltuvia tiloja etsittäessä ja kokeiltaessa on hyvä huomioida seuraavaa:
- Joskus ongelmat ratkeavat luokkaa, opiskelutilaa tai rakennusta vaihtamalla.
- Testattavan tilan tulee sijaita rakennuksessa, jossa ei ole sisäilmaongelmia.
- On harvinaista, että soveltuvat tilat löytyvät samasta rakennuksesta, jossa sisäilmaongelmia on todettu.
- Ilmanpuhdistin voi toimia tilapäisratkaisuna, jos sairastunut kokee saavansa siitä apua.
Korvaavien tilojen etsiminen:
- Jos lähdetään toteuttamaan koulun vaihtoa oireilevalle oppilaalle, tulisi pyrkiä etukäteen varmistamaan, ettei kokeilun kohteena olevassa rakennuksessa ole ilmennyt epäilyjä sisäilmaongelmista.
- Kun sisäilmasairaalle etsitään korvaavia tiloja, tehdään tilojen kokeilut sairastuneen ehdoilla. Jos tiloja kokeiltaessa ilmenee selkeitä oireita, kokeilut keskeytetään.
- Kokeilujen määrä rajataan muutamaan. Jos testattavat tilat eivät sovellu sisäilmasta sairastuneelle, siirrytään muihin ratkaisuihin.
- Pahimmillaan väärin toteutettu koulukokeilu tai pitkät kokeilukierteet tiloista toisiin johtavat vain sairastuneen entistä pahempaan herkistymiseen, jolloin soveltuvaa tilaa on entistä hankalampi löytää.
Sisäilmasairastuneelle soveltuvan tilan järjestämisessä huomioitavia asioita:
- Sisäilmaongelmaisesta paikasta ei tuoda tavaroita ollenkaan tai puhdistamatta.
- Ei tuoda huonekasveja opetustiloihin, jos ne eivät sovi sairastuneelle.
- Huolehditaan riittävästä siivouksesta ja huolellisesta pölyjen pyyhinnästä.
- Kiinnitetään huomiota puhdistusaineiden valintaan: ei käytetä hajustettuja tai voimakkaita kemikaaleja sisältäviä tuotteita.
- Ei hankita huonekaluiksi uusia lastulevyä sisältäviä tuotteita tai muita voimakkaita kemikaaleja ja liimoja sisältäviä tavaroita.
- Vältetään mattoja ja kangaspäällysteisiä tuoleja.
- Suositaan tekstiileissä luonnonkuituja, kuten puuvillaa, ja vältetään mm. palonestoaineilla käsiteltyjä kankaita.
- Valitaan tila siten, että lattiamateriaalina on jokin muu kuin muovimatto tai laminaatti.
- Varmistetaan riittävä ilmanvaihto ja puhtaan korvausilman jatkuva saanti.
- Huolehditaan ilmanvaihtokanavien säännöllisestä nuohouksesta.
Rakennusten korjauksissa tulee huomioida seuraavat asiat:
- Selvitetään sisäilmaongelman aiheuttaja tarkkaan ja korjataan syy perusteellisesti.
- Suoritetaan korjaustoimenpiteiden jälkeen asianmukainen loppusiivous.
- Huolehditaan korjattuun tilaan vietävän irtaimiston puhtaudesta. Kontaminoituneet tavarat on suositeltavampaa vaihtaa uusiin puhdistamisen sijaan, sillä mikrobit sekä niiden aineenvaihduntatuotteet voivat pilata myös irtaimiston.
- Ei sijoiteta sisäilmasta sairastunutta välittömästi uuteen tai remontoituun tilaan. Sopiva varoaika homeremontin jälkeen on noin puoli vuotta tapauksesta riippuen. Uusien rakennusten haitallisten kemikaalien haihtumisessa kohtuullisemmalle tasolle voi vierähtää muutamakin vuosi, ja tilanteet on arvioitava tapauskohtaisesti.
- Huomioidaan, ettei sisäilmaongelmaisen rakennuksen korjaus aina riitä poistamaan ongelmaa siinä määrin, että sairastunut voisi korjauksen jälkeenkään jatkaa opintojaan rakennuksessa.
Huomioitavaa tapaamispaikoissa:
Kotoa käsin koulua käyvän tai opintoja suorittavan kanssa järjestettävät kontaktiopetustunnit, kasvokkaiset tapaamiset sekä koe- ja tenttitilaisuudet tulee järjestää sisäilmasairastuneelle soveltuvassa tilassa. Paikat tulee valita siten, että niissä ei ole sairastuneelle terveyshaittoja aiheuttavia tekijöitä. Sairastunut on tässä itse paras asiantuntija.
Toimiviksi ratkaisuiksi on osoittautunut järjestää oppilaiden lähiopetus ja tapaamiskerrat sairastuneelle soveltuvissa muissa kunnan tai esimerkiksi seurakunnan rakennuksissa. Toisaalta tapaamiset voi järjestää jossakin soveltuvassa kokoustilassa tai kahvilassa. Kontaktiopetusta voi järjestää myös ulkona. Esimerkiksi lukuaineiden koetilanteet voi toteuttaa ulkona kävellen ja suullisesti koealueen asioista kysellen.
Tutustu lisää:
Sisäilmasairaus ja opiskelu -opas
Etäopetusjärjestelyt
Etäopetus ja verkko-opinnot voivat toimia väliaikaisena ratkaisuna silloin, kun sisäilmaoireilua ilmenee ja soveltuvia tiloja ei saada järjestettyä. Ne voivat toimia myös osana pysyvämpiä ratkaisuja, kun kyse on vakavammin sairastuneista koululaisista ja opiskelijoista, joiden normaali koulunkäynti tai opiskelu estyy laaja-alaisen home- ja kemikaalialtistumisen myötä. Opetuksen teknisen toteutuksen järjestäminen on yksinkertaista ja edullista. Tarvittavat laitteet ovat oppilaitoksissa usein pitkälti valmiina.
Osittaiset verkko-opinnot ovat jo arkipäivää peruskoulun ja lukion jälkeisissä opinnoissa. Samoja oppimisalustoja ja menetelmiä voidaan soveltaa peruskoulun viimeisimmillä vuosiluokilla, lukiossa sekä myöhemmissä opinnoissa, niin että oppimateriaalit ja tehtävät toimitetaan sähköisesti sekä oppitunteja ja luentoja välitetään videoneuvotteluohjelmilla.
Nykyään lukion ja monia ammattiin tähtääviä toisen asteen tutkintoja voi suorittaa etäopiskeluna. Mahdollisuudet eri alojen tutkintojen suorittamiseen kokonaan etäopiskeluna tulevat mitä todennäköisimmin lisääntymään lähivuosina. Yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa niin opiskelumateriaalit kuin tehtävätkin ovat suurelta osin verkossa sähköisissä oppimisympäristöissä, eikä kaikissa koulutusohjelmissa vaadita läsnäoloa kuin tietyillä luennoilla, harjoitustehtävissä tai tenteissä.
Kun opetuksessa siirrytään etäjärjestelyihin, on järkevää laatia etälukujärjestys. Lukujärjestys sitoo kumpiakin osapuolia ja selkeyttää opetuksen aikatauluja. Kaikkia tunteja ei kannata välittää etäopiskelijalle, vaan oppilaan kanssa sovitaan, mitkä tunnit toteutetaan videoyhteydellä.
Etäopetuksen määrä räätälöidään aina tapauskohtaisesti. Tuntimäärää voidaan lisätä kun järjestely alkaa sujua ja oppilaan kunto sallii sen. Etäopetuksen kautta keskittyminen on oppilaalle normaalia lähiopetusta vaativampaa. Yläkoulussa voidaan valita aluksi muutama aine, joiden seuraamiseen etäopetus järjestetään. Etälukujärjestys voi sisältää myös etätukiopetustunteja.
- Heti sairastumisen alkuvaiheessa keskustellaan mahdollisuudesta hyödyntää etäyhteyksiä/etäopetusta.
Laitteet
- Oppilaalle tietokone (pöytäkone / kannettava / tabletti).
- Luokkaan tietokone ja siihen kytketty kokousmikrofoni (esim. Chat150) ja web-kamera.
Yhteydet
- Koulu, koti, sairaala. Jos yhteydet ovat ongelmallisia voidaan käyttää omaa mokkulaa, 3G/4G-reititintä, puhelimen yhteyspistettä jne.
Käytettävä ohjelmisto, lataukset ja tunnukset
Etäyhteyksiin on tarjolla lukuisia erilaisia ohjelmia, kuten:
- Skype: Ilmainen, tunnettu, vaatii latauksen ja käyttäjätunnukset. Osallistuja lisäävät toisensa omiin kontakteihin. Suomenkielinen.
- Lync: Maksullinen, vaatii käyttäjätunnukset, osallistujat lisäävät toisensa omiin kontakteihin. Suomenkielinen.
- Adobe Connect ( AC), maksullinen, ei vaadi ohjelmistolatausta. Mahdollistaa ryhmäneuvottelut. Englanninkielinen.
- Facetime, Applen videopuheluohjelma.
- Zoom on monipuolinen maksullinen ohjelma etäyhteydenpitoon, mahdollistaa mm. erillisten huoneiden luomisen paritehtäviin isommasta videoneuvotteluryhmästä.
- Google Hangouts. Ilmainen etäkommunikointialusta, joka mahdollista pikaviestit, videopuhelut, keskusteluryhmät sekä ryhmäneuvottelut.
Etäyhteyden käyttäminen
- Kaikilla em. ohjelmilla voidaan välittää videokuvaa ja ääntä.
- Työpöydänjaon avulla voidaan opettajan tietokoneen työpöytä jakaa oppilaalle. Näin saadaan esim. sähköinen materiaali esitettyä myös etäoppilaalle. Jos dokumenttikameran kuva halutaan välittää, pitää dokumenttikamera olla yhdistetty opettajan tietokoneeseen ja kameran ohjelma asennettu.
Huomioitavaa etäopetuksen järjestämisessä
Monipuolisuutta etäyhteyden käyttöön saadaan hankkimalla luokkaan erillinen web-kamera, jolla etäoppilaalle voidaan välittää opettajan sijasta kuva koko luokkayhteisöstä. Kouluille on tarjolla ilmaista apua etäyhteyksien suunnittelemisessa ja järjestämisessä sairaita oppilaita varten.
Etäopetuksen tärkeä tavoite on oppisisältöjen lisäksi pitää yllä sosiaalisia suhteita ja sosiaalista kehitystä. Niiden merkitys korostuu etenkin peruskoulussa. Sairastuneelle oppilaalle luokkayhteisöön kuuluminen on erityisen tärkeää, sillä sairaus rajoittaa elämää muutenkin merkittävästi. Ryhmään kuuluvuuden tunnetta edistää etäyhteyden luominen luokkaan. Lisäksi on tärkeää, että etänä opiskeleva voisi osallistua esimerkiksi ulkoliikuntatunneille sekä erilaisiin koulupäivän aikana tehtäviin retkiin ja tapahtumiin, mikäli ympäristötekijät eivät sitä estä. Peruskouluissa myös muuta opetusta, kuten biologian tunteja, voidaan pitää soveltuvin osin ulkona. Muille oppilaille luokkakaverin pysyminen luokkayhteisön mukana sairaudesta huolimatta voi olla arvokas ja ainutlaatuinen kokemus erilaisuuden hyväksymisestä sekä ongelmien ratkaisusta.
Erityisjärjestelyjä vaativasta sairastumistilanteesta on hyvä keskustella myös luokassa. Keskustelu selventää tilannetta, hälventää ennakkoluuloja ja on kasvattavaa. Näin pyritään välttämään myös koulukiusatuksi joutuminen. Sisäilmasta sairastuminen tulisi selittää muille luokan oppilaille konkreettisin esimerkein. Toinen voi sairastua esimerkiksi kissasta, pähkinöistä tai tavallisesta maidosta, kun taas toinen rakennuksesta tai kemikaaleista.
Kun luokkaan luodaan etäyhteys sairastunutta koululaista varten, on aiheesta syytä tiedottaa kaikkien oppilaiden vanhempia. Seuraavaa tiedotepohjaa voi hyödyntää tilanteesta kerrottaessa.
Lisätietoa ja neuvontaa etäopetukseen ja soveltuvien tilojen järjestämiseen:
Käytännön neuvoja etäopetuksen toteuttamiseen:
Sairaanakin selviää koulusta
Toipuminen ja yhteistyö terveydenhuollon kanssa
Opiskelujärjestelyt kannattaa räätälöidä oireilun ja todellisen tarpeen mukaan. Sairastunut opiskelija tai koululaisen huoltaja on usein tilanteen ja siinä tapahtuvien muutosten paras asiantuntija. Etenkin sairastumisen alkuvaiheessa tilanne saattaa usein vaihdella. Joskus toipumisessa auttaa huomattavasti pitkä sairasloma tai toipumisaika, jossa altisteet katkaistaan kokonaan oireilevan henkilön elämästä.
Yhteistyö koulu- tai opiskelijaterveydenhuollon kanssa auttaa, kunhan terveydenhuollolla on osaamista sisäilmasairauksista. Sisäilmasairauksia ja niihin liittyviä herkistymissairauksia ei kuitenkaan aina osata diagnosoida terveydenhuollossa. Vaativissa tilanteissa on suositeltavaa hyödyntää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ulkopuolisten, aihepiiriä tuntevien erikoislääkäreiden asiantuntemusta.
Oirepäiväkirjan pitäminen voi auttaa oireiden yhdistämisessä tiettyyn rakennukseen. Päivätasolla ja viikkotasolla kirjatut oireet voivat auttaa terveydenhuollon henkilökuntaa myös näkemään oireiden yhteyden rakennukseen ja auttaa toimenpiteiden ja räätälöityjen ratkaisujen aloittamisessa.
Vakava sairastuminen on koululaiselle tai opiskelijalle ja hänen läheisilleen aina haastava kokemus. Sisäilmasairastuminen aiheuttaa monesti huomattavia muutoksia arkeen ja tulevaisuuden suunnitelmiin sekä koskettaa elämän peruspilareita kuten kotia, toimeentuloa ja sosiaalisia suhteita. Ymmärtävä suhtautuminen on tarpeen ja auttaa tilanteeseen soveltuvien ratkaisujen löytämisessä.
Palaa opetusjärjestelyt-sivulle.
(Kuvat: Scanstockphoto)