Se rikkoo ihmisen ja tulee kalliiksi kaikille – kolme kertomusta häiriökysynnästä
Nämä kolme tarinaa kertovat, miksi sisäilma-asioiden ratkaisemattomuus on kohtalokasta sekä yksilöille että yhteiskunnalle ja miksi tilannetta on niin hankala korjata.
Meillä on pinnan alla ongelma, joka koskee jokaista suomalaista: Suomessa on valtava määrä sisäilmaongelmien vuoksi oireilevia ja sairastuneita ihmisiä, joita emme osaa kunnolla kohdata ja auttaa.
Apua epätoivoisesti etsiessään he kuluttavat valtavasti yhteiskunnan palveluita. Avun etsiminen on usein loputon kierre, sillä sitä on hankalasti saatavilla.
Emme osaa katkaista ajoissa sairastumista aiheuttavia tapahtumaketjuja. Eikä meillä ole sisäilmaongelmien jo sairastuttamia ihmisiä varten kunnollisia malleja terveydenhoidon, kuntoutuksen, TE-palvelujen ja asuntotilanteiden järjestämiseen.
Tällainen on häiriökysyntää pahimmillaan. Häiriökysyntä-termi1 on lyhenne ilmaisusta ”häiriöisestä systeemistä johtuvaa kysyntää”. Se on vastentahtoista kysyntää, koska asiakas joutuu vastentahtoisesti hakemaan apua yhä uudestaan, kun ei ole saanut ratkaisua ongelmaansa. Tämä kasvattaa julkisten palvelujen kustannuksia – ja siihen kätkeytyy myös valtavasti inhimillistä taakkaa.
Anssin, Hannan ja Marian kertomuksista löydät tarkemmin tietoja siitä, mikä kaikki nyt menee pieleen sisäilmasta sairastuneiden kohtaamisessa. Niiden kautta on myös mahdollista hahmottaa, millaisia muutoksia ja kehitystyötä järjestelmien ja palveluiden kehittäminen vaatisi.
Anssi – Oireenmukainen hoito epäonnistui
Anssin tarinassa kuvataan, miten ihan tavallinen oireenmukainen terveydenhoito epäonnistui vuosien vieriessä estämään Anssin vakavan sairastumisen, vaikka Anssi aina oireillessaan hakeutui asiantuntijan pakeille. Anssi kertoo omasta näkökulmastaan, kuinka hänelle lopulta kävi ja mitä hän nyt tulevaisuudelta toivoo.
Pääset Anssin kertomukseen tästä: Minua hoidettiin vuosia pintapuolisesti – Sain vain oireenmukaista hoitoa homeongelmiin, lopulta sairastuin vakavasti.
Hanna – Ongelmarakennuksesta toiseen
Hannankaan terveysongelmia ei onnistuttu estämään ennalta, vaikka hän itse jo varhain toi esiin huolensa. Kuten Anssilla, kohdalle sattui useampi vakavasti sisäilmaongelmainen rakennus. Hanna kertoo meille siitä, kuinka avuttomia TE- ja kuntoutuspalvelut ovat sellaisen sairauden kuntouttamisessa, joka johtuu ympäristötekijöistä.
Pääset Hannan kertomukseen tästä: ”Haluaisin jo töihin” – Hanna yrittää työllistyä, mutta hänen ongelmaansa ei ymmärretä.
Maria – Kokonaisvaltaista terveydenhuoltoa
Marian kertomuksessa on näkyvillä myös harvinaista valoa: hän on yksi harvoista, joka on kohdattu kokonaisvaltaisesti ja jolle on tarjottu kuntoutumiseen sellaistakin apua, jota hän tarvitsi.
Pääset Marian kertomukseen tästä: ”Kävin 136 kertaa lääkärissä ja 48 kertaa psykologilla.” Sisäilmasairas Maria oli terveydenhuollon suurkuluttaja – Mitä sitten tapahtui?
Lisätietoa
Kaikki kolme tapausta perustuvat todellisiin tapausesimerkkeihin. Lisää tapauskuvauksia löydät esimerkiksi tarinat-osiosta ja monimuotoinen sisäilmasairaus-koosteesta.
Jos kiinnostut aiheesta enemmän, löydät tietoa sisäilmasta sairastumisesta ja siihen liittyvistä ratkaisuista ja kehittämisestä esimerkiksi osioista materiaalit, solmukohtia, ammattiryhmille ja sisäilma ja terveys.
Viitteet:
1) MustRead: Kun potilas ei saa tarvitsemaansa apua, hän palaa yhä uudestaan takaisin. Häiriökysyntä paljastaa ajattelumme valuviat.