Vanhemmille ja huoltajille
Varhainen puuttuminen kannattaa
Lapsen ja nuoren oireilu sisäilmaongelmien vuoksi tulee ottaa aina vakavasti. Mitä aikaisemmin sisäilmasta oireilevien tai sairastuneiden lasten ja nuorten kokonaistilanteeseen puututaan, sitä parempiin tuloksiin päästään ja mahdollisesti katkaistaan vakavampi sairastuminen.
Ennaltaehkäisyn rooli, oireiden nopea tunnistaminen ja yhteistyö korostuvat, kun puhutaan koulujen sisäilmaongelmista. Vastaukset ja ratkaisut eivät aina ole nopeita ja helppoja, mutta yhteistyöllä päästään tuloksiin parhaiten.
Miten voin tunnistaa sisäilmaoireilun?
- Altistumisen ja oireilun välillä on havaittavissa usein ajallinen yhteys. Oireet helpottavat lomilla tai viikonloppuisin, jos kotiympäristö on sisäilmaltaan kunnossa. On tärkeä tiedottaa oireilun vaihtelusta koulun henkilökuntaa, jotta oikeisiin ratkaisuihin päästään.
- Sisäilmaoireet ovat hyvin moninaisia. Oireiden vakavuusaste vaihtelee ja ihmiset oireilevat eri altisteille.
- Tyypillisiä sisäilmaoireita ovat mm. hengitystieinfektiot, astma, suolisto-oireet, iho-oireet, päänsärky ja silmä- ja nuhaoireet.
- Kouluissa ja oppilaitoksissa sisäilmaongelmiin liittyviä oireita voivat olla myös keskittymishäiriöt, muistihäiriöt ja kognitiivisten kykyjen heikkeneminen.
Lue lisää sisäilmaongelmien aiheuttamista oireista ja sairauksista täältä:
Lisätietoa sisäilmaoireista Homepakolaiset ry:n sivuilta.
Hengitysliiton sivuilta löydät lisää tietoa oirekuvasta.
Lastenlääkäri Tiina Tuomela kuvailee videolla sisäilmaoireita.
Tunnistaminen ja ennaltaehkäisy korostuvat:
- Mikäli oireilua sisäilmasta ilmenee, tulee siihen reagoida välittömästi. Varhaisella tunnistamisella ja ennaltaehkäisyllä päästään käsiksi ongelmaan, ennen kuin se ehtii kasvamaan isoksi.
- Keskeisessä roolissa oireiden tunnistajina ovat vanhemmat, opettajat ja esimerkiksi koulun terveydenhoitaja. Jo ensioireista tulee viestiä koulun henkilökuntaa.
- Samalla, kun tehdään koulun sisäilmaan liittyviä tutkimus- ja korjaustoimenpiteitä, on keskiössä oltava lapsen terveydentilan huomioiminen, ja toimittava sen mukaan.
- Oireileville ja sairastuneille lapsille on järjestettävä nopeasti terveellisiä väistötiloja.
- Mikäli lapsi on vakavien oireiden vuoksi esimerkiksi kotiopetuksen tarpeessa, on hänelle huolehdittava yksilöllistä opetusta ja tukea.
Lisätietoa räätälöidyistä oppimisratkaisuista:
Sisäilmasairaus ja opiskelu -opas.
Sairaanakin selviää koulusta -sivusto.
Lapsen henkistä hyvinvointia tuettava:
- Oireilu tai sairastuminen sisäilmaongelmista on koululaiselle ja opiskelijalle hyvin kuormittavaa. Hän tarvitsee tilanteeseen ja oppimiseen erityistä tukea.
Sisäilmasta sairastuneen lapsen vanhemmalle
Sisäilmasta sairastuneelle lapselle ja nuorelle
Vanhempainliitto: Lapsi sisäilmaongelmien keskellä
Oireilun syyn selvittäminen vaatii tahtotilaa ja yhteistyötä:
- Sisäilmaongelmat ovat yleensä usean eri tekijän summa. Niiden selvittämiseksi on rakennuksissa tehtävä kattava kuntotutkimus.
- Oireita aiheuttavia tekijöitä sisäilmassa olla useita. Kosteus- ja homevauriot ovat yksi sisäilmaongelmia aiheuttava seikka. Toinen on esimerkiksi rakennus- ja sisustusmateriaaleista vapautuvat VOC-yhdisteet.
- Ilmanvaihto-ongelmat ovat yleinen sisäilmaongelmia aiheuttava tekijä. Liian moni ilmanvaihto kytketään pois päältä viikonloppuisin ja loma-aikoihin.
- Rakennusteknisten selvitysten lisäksi on hyvä tehdä myös systemaattisia oirekyselyitä. Oirekyselyillä saadaan tietoa oireilun laajuudesta koulutasolla ja tuloksia voidaan käyttää rakennuksen kuntotutkimusten kohdentamisen apuvälineenä.
Avoin ja rakentava viestintää ja yhteistyö korostuu:
- Opettajan, oppilashuoltoryhmän ja rehtorin tulee tietää sisäilmaoireilusta.
- Avoin viestintä päättäjien, virkamiesten, koulun henkilökunnan vanhempien välillä on avain onnistuneeseen ongelman hoitamiseen.
- Avoimuus hälventää huhuja. Avoimella ja hyvällä viestinnällä taataan työrauha niin oppilaille kuin henkilökunnalle.
Vanhempainyhdistykset toimivat/vaikuttavat:
- Monet vanhemmat ja vanhempainyhdistykset ympäri Suomea miettivät keinoja, miten toimia, kun lapsen/nuoren koulussa on sisäilmaongelmia. Ongelmien kanssa ei olla yksin ja sopivia toimintamalleja asian edistämiseksi ja korjaamiseksi löytyy.
Mistä aloittaa sisäilmaan vaikuttaminen? Vanhempainliiton ohjeet:
- Vanhempainyhdistyksessä sisäilma-asiat käynnistyvät yleensä yhteydenotosta (vanhemman havainto, rakennuksen remontti, koulun yhteydenotto). Hallituksessa voi olla jo valmiiksi monenlaisia näkemyksiä ja sisäilma-asiat herättävät aina isoja tunteita. Pitäytyminen faktoissa kuulopuheiden sijaan vähentää tunnetason nousua asiaa käsiteltäessä. Pelisäännösitä ja ensimmäisistä toimenpiteistä kannattaa sopia heti ja kirjata ne mahdollisen vaikuttamissuunnitelman laatimista varten.
- Tiedon ja dokumentaation kerääminen. Kunnan sisäilmaprosessiin perehtyminen, rakennuksen kuntokartoitukset, tarkastusraportit (koulurakennuksen terveellisyys ja turvallisuus, valtioneuvoston asetus 380/200) tulokset ovat julkisia.
- Yhteydenpito koulun rehtoriin tai päiväkodin johtajaan, sisäilmatyöryhmään ja kiinteistöstä vastaavaan virkamieheen.
- Viestinnästä sopiminen vanhemmille ja oppilaille rehtorin, tai päiväkodin johtajan, kanssa.
Lisää tietoa Vanhempainyhdistysten vaikuttamistyöstä.
Koti ja koulu yhteistyössä – Vinkit vanhempien vaikuttamistyöhön koulujen sisäilmatilanteissa, webinaaritallenne.
Lisätietoa:
Askelmerkit auttavat 1 – Sisäilmasta oireilevien lasten vanhempien tuki, webinaaritallenne
Askelmerkit auttavat 2 – Vertaistuen merkitys sisäilmasta oireilevien lasten vanhemmille, webinaaritallenne
Hengitysliiton sivuilta löytyy lisätietoa sisäilmaongelmista.
Suomen Vanhempainliiton sivuilta löytyy lisätietoa ratkaisuista.
Mannerheimin lastensuojeluliitto: Terve sisäilma on jokaisen lapsen oikeus.
Aluehallintoviraston ohjeet sisäilmaongelmien käsittelyyn koulurakennuksessa.
Hometalkoiden sivuilta lisätietoa rakennusten sisäilmaongelmista.