Oppilaitosten henkilökunnalle
Terveellinen sisäilma on jokaisen oikeus
Sisäilmasta sairastuneiden määrä kouluissa ja oppilaitoksissa kasvaa jatkuvasti. Kysytään uusia toimintatapoja monimuotoisen ongelman edessä.
Sisäilmaongelmista puhuttaessa ennaltaehkäisy, oireiden nopea tunnistaminen ja yhteistyö korostuvat. Aina niihin ei ole nopeita ja helppoja vastauksia, mutta yhteistyöllä päästään tuloksiin parhaiten.
Toimenpiteitä mietittäessä keskiössä tulee olla lapsen terveydentila:
- Mikäli sisäilmaoireita ilmenee, tulee niihin reagoida välittömästi. Näin ehkäistään altistumisen pitkittyminen ja mahdollisesti vakavampi sairastuminen.
- Samalla, kun tehdään koulun sisäilmaan liittyviä tutkimus- ja korjaustoimenpiteitä, on keskiössä oltava lapsen terveydentila huomioiminen ja toimittava sen mukaan.
- Oireileville ja sairastuneille lapsille on järjestettävä nopeasti terveellisiä väistötiloja.
- Mikäli lapsi on vakavien oireiden vuoksi esimerkiksi kotiopetuksen tarpeessa, on hänelle huolehdittava yksilöllistä opetusta ja tukea.
Webinaaritallenne: Lapsen koulunkäynnin ja hyvinvoinnin tuki koulujen sisäilmatilanteissa.
Lisätietoa räätälöidyistä oppimisratkaisuista:
Homepakolaisten Sisäilmasairaus ja opiskelu -opas
Sairaanakin selviää koulusta -sivusto
Sisäilmaoireilun tunnistaminen:
- Altistumisen ja oireilun välillä on havaittavissa usein ajallinen yhteys. Oireet helpottavat lomilla tai viikonloppuisin, jos kotiympäristö on sisäilmaltaan kunnossa. Oikeisiin ratkaisuihin pääsemiseksi, tiedon välittäminen oireilun voimakkuudesta korostuu kodin ja koulun välillä.
- Sisäilmaoireet ovat hyvin yksilöllisiä ja moninaisia. Oireiden vakavuusaste vaihtelee, ihmiset oireilevat eri altisteille.
- Tyypillisiä oireita ovat mm. hengitystieinfektiot, iho-oireet, niveloireet, suolisto-oireet, päänsärky ja silmä- ja nuhaoireet.
- Kouluissa ja oppilaitoksissa sisäilmaongelmiin liittyviä oireita voivat olla myös keskittymishäiriöt, muistihäiriöt ja kognitiivisten kykyjen heikkeneminen.
Lisätietoa oireista:
Lisätietoa sisäilmaoireista Homepakolaiset ry:n sivuilta.
Hengitysliiton sivuilta löydät lisää tietoa oirekuvasta
Lastenlääkäri Tiina Tuomela kuvailee videolla sisäilmaoireita
Oireilun syyn selvittäminen vaatii tahtotilaa ja yhteistyötä:
- Sisäilmaongelmat ovat yleensä usean eri tekijän summa. Niiden selvittämiseksi on rakennuksissa tehtävä kattava kuntotutkimus.
- Oireita aiheuttavia tekijöitä voi olla sisäilmassa useita. Kosteus- ja homevauriot ovat yksi sisäilmaongelmia aiheuttava seikka. Toinen on esimerkiksi rakennus- ja sisustusmateriaaleista ja pesuaineista vapautuvat VOC-yhdisteet.
- Ilmanvaihto-ongelmat ovat yleinen sisäilmaongelmia aiheuttava tekijä. Liian moni ilmanvaihto kytketään pois päältä viikonloppuisin ja loma-aikoihin.
- Rakennusteknisten selvitysten lisäksi on hyvä tehdä myös systemaattisia oirekyselyjä. Oirekyselyn tuloksia saadaan tärkeää tietoa oireilun laajuudesta ja tuloksia voidaan käyttää rakennuksen kuntotutkimusten kohdentamisen apuvälineenä.
Lisätietoa rakennusten sisäilmaongelmista:
Lisätietoa rakennusten sisäilmaongelmista Hengitysliiton sivuilta
Lisätietoa rakennusten sisäilmaongelmista Hometalkoiden sivuilta
Lapsi ja nuori tarvitsee tukea henkiseen hyvinvointiin sisäilmaongelmien keskellä:
- Oireilu tai sairastuminen sisäilmaongelmista on lapselle hyvin kuormittavaa. Lapsi tarvitsee tilanteeseen ja oppimiseen erityistä tukea.
Tueksi sisäilmasairaalle lapselle ja nuorelle:
Sisäilmasta sairastuneelle lapselle ja nuorelle
Avoin viestintä kaikkien toimijoiden välillä korostuu:
- Lasten ja nuorten oireilusta on hyvä tiedottaa oppilashuoltoryhmää, rehtoria ja vanhempia.
- Avoin vuorovaikutus päättäjien, virkamiesten, koulun henkilökunnan ja vanhempien välillä on avain onnistuneeseen ongelman hoitamiseen.
- Avoimella ja asiallisella viestinnällä taataan työrauha niin oppilaille kuin henkilökunnalle.
Lisätietoa ja luettavaa teemasta:
Kooste kyselystä koulujen työntekijöille – Monisyisestä ongelmasta joustaviin ratkaisuihin.
Kooste kyselystä peruskoulujen rehtoreille – Painavaa vastuuta, pitkiä työpäiviä ja työajan kulumista käytännön järjestelyihin.
Ratkaisuja sisäilmaongelmien keskellä:
Ekaluokkalainen Viivi sai toisen mahdollisuuden
Selma viittasi koko lukuvuoden ruudun kautta
Lisätietoa:
Hengitysliiton sivuilta löytyy lisätietoa sisäilmaongelmista.
Suomen Vanhempainliiton sivuilta löytyy lisätietoa ratkaisuista.
Aluehallintoviraston ohjeet sisäilmaongelmien käsittelyyn koulurakennuksessa.
Terve sisäilma on jokaisen lapsen oikeus.
Koulun sisäilmaongelmat lapsen ja nuoren arjessa – Jenni Helenius