MENUMENU
  • Yhdistys
  • Medialle
  • Yhteystiedot

Homepakolaiset ry

Ratkaisuja sisäilmasairaille

LIITY JÄSENEKSI
Siirry sisältöön
  • Sisäilma ja terveys
    • Sisäilma ja terveys - Mistä on kyse?
      • Sisäympäristön muutos - Miksi juuri nyt sairastutaan?
      • Terveyshaitat
        • Miksi kaikki eivät sairastu sisäilmasta?
        • Lievästä oireilusta työkyvyn menettämiseen
        • Sisäilmaoireista voi toipua
      • Sisäilmasairas-termi
    • Sisäilmasairauden kolme vakavuusastetta
      • Ensimmäisen asteen sisäilmasairas
      • Toisen asteen sisäilmasairas
      • Kolmannen asteen sisäilmasairas
      • Oireet eri vakavuusasteilla
    • Monimuotoinen sisäilmasairaus
    • Kumoa sisäilmamyyttejä
      • Myytti: Sisäilmaongelmista seuraa vain ohimeneviä oireita
      • Myytti: Uudet rakennukset ovat terveellisiä
      • Myytti: Betoni- ja kivitalo eivät homehdu
      • Myytti: Rakennus korjataan pian – älä siis huoli
      • Myytti: Terveyshaittaa ei ole, jos tutkimuksissa ei löydy mitään
      • Myytti: Kosteusmittari kertoo, onko rakennuksessa hometta
      • Myytti: Homevauriot kannattaa otsonoida ja desinfioida
      • Myytti: Sisäilmaongelman voi haistaa ja nähdä
      • Myytti: Vain herkät sairastuvat
    • Tutkimustietoa
      • Monitekijäinen sisäilma – uusia näkökulmia
      • Tutkimuksia sisäilmaoireiden ja erilaisille epäpuhtauksille altistumisen yhteydestä
      • Tutkimustietoa sisäilman mikrobeista
      • Esimerkki sisäilman epäpuhtausryhmästä: Ftalaatit
      • Yliherkkyys – tietoa MCS:sta
      • Kuinka monia sisäilmaan liittyvät terveyshaitat koskettavat?
      • Sisäilmasairaat ja yhteiskunta
  • Ammattiryhmille
    • Ammattiryhmille etusivu
    • Terveydenhuolto ja kuntoutus
      • Ympäristösairaiden kuntoutus Nova Scotian maakunnassa
      • Ammatillinen kuntoutus sisäilmasairauksissa
      • Mistä soveltuvia tiloja sisäilmasairaalle?
    • Työelämä
      • Sisäilmaongelmia työpaikalla
        • Vastuukysymykset työpaikalla
      • Hyvä sisäilma tukee työtehoa
      • Sisäilmasta sairastuneen työjärjestelyt
      • Hyvinvointia työyhteisöön -videosarja
    • Opiskelu
      • Opetusjärjestelyt
        • Ratkaisuja eri oppiasteilla
        • Tilaratkaisut ja etäopetus
      • Sisäilmaongelmien selvittäminen oppimisympäristöissä
      • Oppilaitosten henkilökunnalle
      • Vanhemmille ja huoltajille
      • Kunnat ja oppilaitosten sisäilmaongelmat
    • Rakennukset
      • Mitä on sisäilmakodittomuus?
  • Sairastuneelle
    • Sairastuneelle: sisäilmaongelmia kohdatessa
      • Miten toimin, kun epäilen sisäilmaongelmaa?
      • Miten tunnistaa sisäilmaoireilu?
      • Apua ja tukea sisäilmasairaalle
      • Sisäilmasairaalle: Sopivien tilojen etsiminen
      • Irtaimiston puhdistus
      • Vinkkejä onnistumiseen lääkärin vastaanotolla
    • Lakeja ja viranomaisohjeita
      • Perusoikeuksia
      • Työsuojelu
      • Sisäilma, terveydensuojelu ja asumisterveys
  • Solmukohtia
    • Solmukohtia ratkaisujen tiellä
      • Solmukohtana tilojen puute
      • Solmukohtana diagnoosin ja toimintakykyarvion puute
      • Solmukohtana sisäilmaongelman todentaminen
      • Solmukohtana vähättely ja asenteet
      • Solmukohtana turvaverkkojen puute
      • Solmukohtana taloudellinen toimintakyky
      • Solmukohtana arkisen ympäristön muutos
      • Solmukohtana koordinoinnin puute
    • Työpajojen satoa: Virallinen Suomi - POISSA
      • Työpajojen kuvagalleria
  • Tarinat
    • Se rikkoo ihmisen ja tulee kalliiksi kaikille – kolme kertomusta häiriökysynnästä
    • Kohti ratkaisuja
    • Sisäilmasairaiden lähettämiä tarinoita
    • Kerro oma tarinasi
  • Materiaalit
  • Ajankohtaista
Etusivu / Ammattiryhmille / Opiskelu / Oppilaitosten henkilökunnalle

Oppilaitosten henkilökunnalle

Terveellinen sisäilma on jokaisen oikeus

Sisäilmasta sairastuneiden määrä kouluissa ja oppilaitoksissa kasvaa jatkuvasti. Kysytään uusia toimintatapoja monimuotoisen ongelman edessä.

Sisäilmaongelmista puhuttaessa ennaltaehkäisy, oireiden nopea tunnistaminen ja yhteistyö korostuvat.  Aina niihin ei ole nopeita ja helppoja vastauksia, mutta yhteistyöllä päästään tuloksiin parhaiten.

Toimenpiteitä mietittäessä keskiössä tulee olla lapsen terveydentila:

  • Mikäli sisäilmaoireita ilmenee, tulee niihin reagoida välittömästi. Näin ehkäistään altistumisen pitkittyminen ja mahdollisesti vakavampi sairastuminen.
  • Samalla, kun tehdään koulun sisäilmaan liittyviä tutkimus- ja korjaustoimenpiteitä, on keskiössä oltava lapsen terveydentila huomioiminen ja toimittava sen mukaan.
  • Oireileville ja sairastuneille lapsille on järjestettävä nopeasti terveellisiä väistötiloja.
  • Mikäli lapsi on vakavien oireiden vuoksi esimerkiksi kotiopetuksen tarpeessa, on hänelle huolehdittava yksilöllistä opetusta ja tukea.

Webinaaritallenne: Lapsen koulunkäynnin ja hyvinvoinnin tuki koulujen sisäilmatilanteissa.

Lisätietoa räätälöidyistä oppimisratkaisuista:
Homepakolaisten Sisäilmasairaus ja opiskelu -opas
Sairaanakin selviää koulusta -sivusto

Sisäilmaoireilun tunnistaminen:

  • Altistumisen ja oireilun välillä on havaittavissa usein ajallinen yhteys. Oireet helpottavat lomilla tai viikonloppuisin, jos kotiympäristö on sisäilmaltaan kunnossa. Oikeisiin ratkaisuihin pääsemiseksi, tiedon välittäminen oireilun voimakkuudesta korostuu kodin ja koulun välillä.
  • Sisäilmaoireet ovat hyvin yksilöllisiä ja moninaisia. Oireiden vakavuusaste vaihtelee, ihmiset oireilevat eri altisteille.
  • Tyypillisiä oireita ovat mm. hengitystieinfektiot, iho-oireet, niveloireet, suolisto-oireet, päänsärky ja silmä- ja nuhaoireet.
  • Kouluissa ja oppilaitoksissa sisäilmaongelmiin liittyviä oireita voivat olla myös keskittymishäiriöt, muistihäiriöt ja kognitiivisten kykyjen heikkeneminen.

Lisätietoa oireista:
Lisätietoa sisäilmaoireista Homepakolaiset ry:n sivuilta.
Hengitysliiton sivuilta löydät lisää tietoa oirekuvasta
Lastenlääkäri Tiina Tuomela kuvailee videolla sisäilmaoireita

Oireilun syyn selvittäminen vaatii tahtotilaa ja yhteistyötä:

  • Sisäilmaongelmat ovat yleensä usean eri tekijän summa. Niiden selvittämiseksi on rakennuksissa tehtävä kattava kuntotutkimus.
  • Oireita aiheuttavia tekijöitä voi olla sisäilmassa useita. Kosteus- ja homevauriot ovat yksi sisäilmaongelmia aiheuttava seikka. Toinen on esimerkiksi rakennus- ja sisustusmateriaaleista ja pesuaineista vapautuvat VOC-yhdisteet.
  • Ilmanvaihto-ongelmat ovat yleinen sisäilmaongelmia aiheuttava tekijä. Liian moni ilmanvaihto kytketään pois päältä viikonloppuisin ja loma-aikoihin.
  • Rakennusteknisten selvitysten lisäksi on hyvä tehdä myös systemaattisia oirekyselyjä. Oirekyselyn tuloksia saadaan tärkeää tietoa oireilun laajuudesta ja tuloksia voidaan käyttää rakennuksen kuntotutkimusten kohdentamisen apuvälineenä.

Lisätietoa rakennusten sisäilmaongelmista:
Lisätietoa rakennusten sisäilmaongelmista Hengitysliiton sivuilta
Lisätietoa rakennusten sisäilmaongelmista Hometalkoiden sivuilta

Lapsi ja nuori tarvitsee tukea henkiseen hyvinvointiin sisäilmaongelmien keskellä:

  • Oireilu tai sairastuminen sisäilmaongelmista on lapselle hyvin kuormittavaa. Lapsi tarvitsee tilanteeseen ja oppimiseen erityistä tukea.

Tueksi sisäilmasairaalle lapselle ja nuorelle:
Sisäilmasta sairastuneelle lapselle ja nuorelle

Avoin viestintä kaikkien toimijoiden välillä korostuu:

  • Lasten ja nuorten oireilusta on hyvä tiedottaa oppilashuoltoryhmää, rehtoria ja vanhempia.
  • Avoin vuorovaikutus päättäjien, virkamiesten, koulun henkilökunnan ja vanhempien välillä on avain onnistuneeseen ongelman hoitamiseen.
  • Avoimella ja asiallisella viestinnällä taataan työrauha niin oppilaille kuin henkilökunnalle.

Lisätietoa ja luettavaa teemasta:

Kooste kyselystä koulujen työntekijöille – Monisyisestä ongelmasta joustaviin ratkaisuihin.

Kooste kyselystä peruskoulujen rehtoreille – Painavaa vastuuta, pitkiä työpäiviä ja työajan kulumista käytännön järjestelyihin.

Ratkaisuja  sisäilmaongelmien keskellä:
Ekaluokkalainen Viivi sai toisen mahdollisuuden
Selma viittasi koko lukuvuoden ruudun kautta

Lisätietoa:
Hengitysliiton sivuilta löytyy lisätietoa sisäilmaongelmista.
Suomen Vanhempainliiton sivuilta löytyy lisätietoa ratkaisuista.
Aluehallintoviraston ohjeet sisäilmaongelmien käsittelyyn koulurakennuksessa.
Terve sisäilma on jokaisen lapsen oikeus.
Koulun sisäilmaongelmat lapsen ja nuoren arjessa – Jenni Helenius

Mitä mieltä olet sisällöstä? Voit valita useita vaihtoehtoja.
  • Uutta tietoa
  • Hyödyllistä
  • Asiantuntevaa
  • Antaa toivoa
  • Surullista
  • Hyödyksi ammatillisesti
  • Haluan tietää tästä enemmän
  • En ymmärrä
  • En pidä artikkelista
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Voisit olla kiinnostunut myös näistä

Vanhemmille ja huoltajille

Lapsen ja nuoren oireilu oppilaitoksen sisäilmaongelmien vuoksi tulee ottaa aina…
Lue lisää

Kunnat ja oppilaitosten sisäilmaongelmat

Parhaisiin tuloksiin päästään, kun ongelmat hoidetaan ajoissa, yhdessä ja avoimesti.
Lue lisää
29.10.2018

Maailmanympärimatka sisäilma-uutisiin

Ovatko "homekoulut" vain suomalainen ilmiö?
Lue lisää

HOMEPAKOLAISET ry

Homepakolaiset ry on kansalaisjärjestö, joka toimii ratkaisujen parissa sisäilmasairaiden tilanteeseen liittyen. Yhdistys tuottaa jäsenneltyä tietoa monialaisesti eri ammattiryhmille. Toiminnan tavoitteena on vähentää sisäilmasairauksien aiheuttamaa kuormaa yksilöille, yhteisöille ja koko yhteiskunnalle.

YHDISTYS

  • Tietoa, ratkaisuja, kehittämistyötä
  • Aktiivinen vaikuttaja
  • Säännöt
  • Usein kysytyt kysymykset
  • Saavutettavuus
  • Tietosuoja
  • Anna meille palautetta

MEDIALLE

  • Tietoa toimittajille
    • Kirjoittajan avuksi

Tietoa, ratkaisuja, monialaista kehitystyötä - Homepakolaiset ry

Käytämme sivustolla vain toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä, jotka eivät yksilöi tai seuraa käyttäjää. Sivujen kävijämäärien seurantaan käytämme Koko Analytics -työkalua, joka ei yksilöi käyttäjiä, ei aseta laitteellesi lainkaan evästeitä eikä välitä tietojasi kolmansille osapuolille.

Voimanlähteenä WordPress