Ei jätetä nuoria yksin sisäilmaongelmien kanssa

Näkökulmia – Vierailijablogi
Sarjassa sisäilma-asioiden parissa toimivat kertovat, mitä sisäilma-asioiden tiimoilla tapahtuu ja millaisten asioiden kanssa he omassa roolissaan työskentelevät.

8.-luokkalainen Sanja suoritti TET-jakson Homepakolaiset ry:ssä keväällä 2019 ja kirjoitti jaksolla vierailijablogiin nuorten ajatuksista ja tiedontarpeista sisäilman sairastuttaessa.

Sanja Karhunen

Olet varmaan joskus kuullut sisäilmaoireista, mutta tiedätkö mitä se tarkoittaa? Osaatko tunnistaa hyvän sisäilman? Tiedätkö oireista? Onko sinulla tietoa siitä, miten toimia, jos huomaat sisäilman olevan huono?

Varmasti monikaan nuori ei tiedä vastauksia näihin kysymyksiin tai käsitys voi olla aivan väärä.

Huono sisäilma on usein melko helppo tunnistaa hajusta ja se voi tuntua raskaalta. Hyvä sisäilma on taas vertailukelpoinen raikkaaseen ulkoilmaan, eli raikas eikä haise. Huono sisäilma ei aina ole merkki kiinteistön homeongelmasta, koska huono sisäilma voi johtua vaikka puutteellisesta ilmanvaihdosta. Ongelmien syntysyihin voi olla vaikea päästä kiinni ja prosessi on pitkä ja vaikea.

Pidä oirepäiväkirjaa ja kerro olostasi

Jos ajattelet kärsiväsi sisäilmaoireista, voi oirepäiväkirjasta olla apua tunnistamaan, milloin, missä ja millaisia oireita on. Oireet ovat niin henkilökohtaisia, että jos toinen kärsii vaikkapa selkäkivuista ja sinulla särkee vain päätä, niin se ei poista sitä mahdollisuutta, että kärsit sisäilmaoireista. Yleisiä oireita, mitä olen itsellänikin huomannut, ovat päänsärky, huimaus, nuha, väsymys ja keskittymisvaikeus.

Jos sinusta tuntuu, että sisäilma huonontaa oloasi, kannattaa heti sanoa vanhemmille tai esim. kouluterveydenhoitajalle. Voi olla vaikea sanoa tästä asiasta muille, sillä se ei ehkä tunnu oikealta sairaudelta, mutta se kuitenkin kannattaa oman terveyden ja hyvinvoinnin takia. Koulun velvollisuus on luoda koulusta kaikille paikka, jossa on hyvä olla.

Mikäli alat voida koulupäivien aikana huonosti, muista sanoa siitä opettajalle ja mennä terveydenhoitajan luokse. Jos sinua ei kuunnella tai auteta, soita vanhemmillesi ja kysy heiltä, mitä pitäisi tehdä. Omasta kokemuksesta osaan sanoa, että vanhemmat tekevät kyllä kaikkensa lapsensa terveyden eteen ja se on väärin, että koulu ei tarjoa apua asian kanssa. Ehkä tietotaidon puutteen takia, mutta silti se on erittäin väärin lasta kohtaan. Viime vuosina asiassa on kuitenkin tapahtunut kehitystä, mutta se ei vielä riitä. Kaupunki tarvitsee toimintamallin sisäilmaoireista kärsivien tukemiseen.

Hankalistakin paikoista selviää

Voi olla vaikeaa olla iloinen, jos vaikka joudut vaihtamaan koulua etkä näe kavereitasi enää ainakaan niin usein. Tai toki tilanne voi olla, että paras kaverisi on tässä tilanteessa. Kotiopetus on myös vaihtoehto, mutta yleensä se viimeinen. Silloin on tärkeää tehdä asioita, jotka tekevät sinut iloiseksi ja yrittää nähdä kavereita ‒ vaikka ulkona, jos et pääse kouluun. Jos vaihdat uuteen kouluun, voit toki olla surullinen, mutta jo positiivisiin asioihin keskittyminen helpottaa ja uusien kavereiden saaminen ei tarkoita aiempien menettämistä.

Pelko saattaa olla todella suurikin vain siitä, että tuomitaan homeyliherkkyyden takia. Pelko on toki ymmärrettävä, mutta onneksi usein turha. Uudet kaverit ja opettajat ovat erittäin ymmärtäväisiä useimmissa asioissa.

Lue lisää

Ratkaistaan yhdessä -hankkeessa on julkaistu materiaali sisäilmaongelmista keskustelemiseen nuoren kanssa.

Vierailijablogissa Tiina Julin, Tuusulan Sisäilmajaosto: Vanhempien ja kunnan yhteistyö kannattaa.

Mitä mieltä olet sisällöstä? Voit valita useita vaihtoehtoja.
  • Uutta tietoa
  • Hyödyllistä
  • Asiantuntevaa
  • Antaa toivoa
  • Surullista
  • Hyödyksi ammatillisesti
  • Haluan tietää tästä enemmän
  • En ymmärrä
  • En pidä artikkelista